Sport to zdrowie? czy wręcz przeciwnie.

Od najdawniejszych czasów możemy zaobserwować, że uprawianie sportu to zdrowy tryb życia. Już w starożytności Grecy tworzyli rzeźby, które przedstawiały piękne, umięśnione sylwetki. Niebywale w tamtych czasach zwracano uwagę, aby ciało było doskonałej kondycji w ten sposób wykorzystany był jego potencjał. Ciało wojownika musiało być przygotowane do walki. Natychmiastowego wykorzystania.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat historyczne przekonanie zaczęło odchodzić w zapomnienie. Ludzie z uwagi na brak czasu oraz chęci zaczęli zapominać o najprostszych czynnościach w zakresie zdrowego trybu życia. Coraz mniej osób korzystało z dobrodziejstw otaczającej go natury. Jednak na rok 2019-2020 zaczęło się to zmieniać głównie ze względu na modę bycia fit. Ludzie zaczęli się przekonywać do siłowni, kalisteniki, sportów walki, biegania itp. Jednak dlaczego to się zmieniło ? Jak wspomniałem wcześniej powodem stała się moda na bycie w dobrej kondycji. W mniejszym stopniu była to indywidualna decyzja dokonania wewnętrznej przemiany własnego zdrowia. Moda na bycie fit sprawiła, że większa część ludzi po początkowym wysiłku poddała się szybciej niż oczekiwała.

Z memów internetowych możemy zaobserwować jak to wygląda, 1 stycznia każdego nowego roku jest mnóstwo osób, które zakładają, że w tym roku się zmienią i będą chodzić na siłownie. Po kilku miesiącach, czasami dniach większość osób łamie swoje postanowienia. Dzieje się to dlatego, że ich decyzja ukierunkowana jest modą, a nie własnym odczuciem. Osoby, które pozostały w decyzji pracy nad sobą widzą jakie korzyści z tego płyną. Poprawia się ich samopoczucie fizyczne i psychiczne.
Często działamy na najwyższych obrotach w pracy, potem w domu obowiązki i stajemy się „więźniami” życia. Sport w takim przypadku powoduje odskocznię, która nabiera w nas energii do działania.

Zatem odpowiedzmy sobie na pytanie czy sport to zdrowie ?

Na wstępie zacząłem pisać o wyglądzie wojowników w odległej przeszłości niech będzie ona naszym pierwszym punktem odniesienia. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom, diecie możemy zrzucić kilka kilogramów co przeniesie się na poprawę naszego samopoczucia oraz wyglądu sylwetki. Możemy również wzmocnić ciało. Wszystko zależy od doboru odpowiedniego treningu. Ponadto regularne ćwiczenia wpłyną na nasza urodę. Ciało, które jest zanieczyszczone od nieprawidłowych tłuszczów, ciężkich fast foodów najzwyczajniej w świecie ulega powolnemu „rozpadowi”. Odpowiednie ćwiczenia sprawiają, że pozbywamy się z organizmu niechcianych toksyn i cieszymy się pełnią zdrowia.

Sport to głównie polepszenie naszego zdrowia. Gdy podejmujemy się wysiłku fizycznego poprzez bieganie, basen, treningi na siłowni, kalisteniki itd. poprawiamy swoje samopoczucie oraz redukujemy stres. Poprzez regularność jesteśmy mniej narażeni na choroby takie jak zawał, cukrzyca, otyłość, depresję, choroby wieńcowe. Ponadto stajemy się bardziej szczęśliwi z uwagi na produkcje endorfin czyli hormonu szczęścia.

Kolejnym ciekawym punktem odniesienia do treningu sportowego jest podnoszenie pewności siebie w życiu codziennym. Dzięki aktywnemu trybowi życia jesteśmy w stanie pokonywać trudy jakie spotykamy dnia codziennego, gdyż podczas treningu pokonujemy własne słabości. Gdy, zaczynamy bieganie często rozpoczynamy od marszu i każdego dnia walcząc ze swoja kondycja, lenistwem pokonujemy coraz dłuższe dystanse, aż w końcu zaczynamy biegać. Sytuacja w której się nie poddaliśmy przeniesie się na życie.

Siła tkwi w sporcie!

Jak widzicie uprawianie sportu przynosi wiele korzyści. Możemy odnieść się do każdej z dyscyplin oraz różnego rodzaju aktywnego spędzania czasu wolnego. Każda z osób jest w stanie coś dla siebie znaleźć. Wystarczy poświęcić dziennie ok. 30 min na dowolną aktywność fizyczna, a zobaczycie sami ze przyjdą wielkie zmiany pod kątem fizycznym i psychicznym. Przykładowo dzień można zacząć od biegania. Rano świeże powietrze wpłynie niesamowicie na nasze poczucie. Będziemy bardziej żywi i dotlenieni. Jeżeli nie lubimy biegać to wsiądźmy na rower. Jeżeli nadal jest za ciężko możemy praktykować ćwiczenia z jogi bądź ułożyć sobie zbiór kilku ćwiczeń rozgrzewających. Wystarczy chcieć, nie ma w tym nic trudnego. Niestety najczęściej zdarza się, że lenistwo z nami wygrywa. Kiedy wiem, że w danym dniu nie będę miał czasu na trening wstaje rano i wykonuje swój poranny plan treningowy. Zawsze są to ćwiczenia z karate, ju jitsu bądź trening ogólnorozwojowy bez sprzętu.

Jeżeli powyższe przykłady nadal was nie przekonują to zobaczcie jaki czas spędzacie przed komputerem, telewizorem, na kanapie z telefonem komórkowym. Szacuje się, że jest to ok. 2 godziny dziennie! Weźmy w tym miejscu pod uwagę to, że wcześniej napisałem, że w ciągu dnia wystarczy nam ok. 30 min treningu. Zobaczcie jak to się ma do czasu poświęconego na mniej potrzebne rzeczy. Teraz widać jak bardzo małostkowe rzeczy wpływają na nasz stan zdrowia.

Wiele korzyści, ale ryzyko kontuzji się pojawia…

Każdy z nas zna powiedzenie: „Sport to zdrowie”. Jednak ktoś może powiedzieć, że to również ryzyko urazów czasami na dłuższą metę bądź na całe życie. Jest to w pewnym sensie prawda jednak nie w całości, ponieważ jak przeczytaliście wcześniej aktywność fizyczna posiada szereg zalet. To, że podczas biegania możemy się przewrócić, potknąć, w trakcie treningu na siłowni czy kalisteniki doznać kontuzji mięśni poprzez zerwanie, uszkodzenie, złamanie lub w sportach walki, gdzie według przeciętnego człowieka wydaje się, że takie urazy są co trening nie oznacza tego, że nie mamy ćwiczyć bo cos się stanie. Równie dobrze możemy iść droga i ktoś w nas wjedzie bądź będziemy leżeć na kanapie i spadnie na nas żyrandol i tez doznamy urazu. Śmieszny przykład jednak prawdziwy.

Pamiętajcie w każdym ze sportów możemy określić granice zagrożenia. W większości przypadków to my decydujemy o swoich kontuzjach. Także zagrożenia są wszędzie, a to, że coś wydarzyło się przez aktywność fizyczna nie powinno przekreślać ogólnego powiedzenia. Osobiście jeżeli doznaje jakieś kontuzji to staram się ja szybko wyleczyć żebym znów mógł ćwiczyć, spędzać aktywnie czas. Obrażenia jakie doznaje podczas treningu sztuk walki są dla mnie czymś wspaniałym, gdyż traktuje to jako wyzwolenie się od codziennej rutyny. Coś na wzór skoku ze spadochronu bądź downhillu.

Jak w życiu pozostaje nam wybór. Nikt do niczego nie będzie nas zmuszał. Najważniejsze jest żebyś spróbował, a może okazać się, że wyzwolisz siebie, potencjał który od dawna w Tobie drzemie! W dzisiejszych czasach szczególnie warto zadbać o stan fizyczny z uwagi, iż rok 2020 przyniósł nam wiele trudności w postaci choroby COVID-19. Ludzie przestali być aktywni życiowo a to spowodowało, że stali się mniej odporni. Jakikolwiek wysiłek fizyczny hartuje nas silnego ducha i wzmacnia nasz układ odpornościowy. Warto jest pomyśleć o wyjściu z domu w kierunku lasu, łąk. Miejsc, gdzie zaznamy chwilowego spokoju od telewizji i czterech kątach w domu.

Czasami po prostu trzeba być odważnym. Trzeba być silnym. Czasami nie można ulegać czarnym myślom. Trzeba pokonać te diabły, które wpychają się do twojej głowy i próbują wzbudzić paniczny strach. Przesz naprzód, krok za krokiem, z nadzieją, że nawet jeśli się cofniesz, to tylko trochę, tak że kiedy znowu ruszysz przed siebie , szybko nadrobisz zaległości.

John Marsden, W pułapce no

p

4 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x