Odporność w życiu codziennym

vitalii-pavlyshynets-kcRFW-Hje8Y-unsplash

W okresie jesienno-zimowym szczególnie trzeba zadbać o naszą odporność dlatego chcemy wam pokazać w jaki sposób zwiększyć ją poprzez odpowiednie odżywianie a także naturalne suplementy wraz z odpowiednią aktywnością fizyczną. Zacznijmy od pytania:

Czym jest odporność?

Wg. wikipedia: Odporność – stan niepodatności organizmu na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych takich jak brak wody, brak pokarmu, obecność toksyn, pasożytów, mikroorganizmów chorobotwórczych.
W biologii przez odporność rozumie się utrzymywanie stanu równowagi organizmów wielokomórkowych pomiędzy sprawnymi mechanizmami biologicznej obrony przed zakażeniem i stanami chorobowymi, a utrzymywaniem stanu tolerancji, która zapobiega alergii i chorobom autoimmunologicznym. Szczególnym przypadkiem odporności jest odporność immunologiczna.

Co wpływa na osłabienie naszej odporności:

-stres
– brak spożywania odpowiednich produktów zawierających witaminy C,D,B, kwasy tłuszczowe omega-3, cynk
– brak aktywności fizycznej
– palenie papierosów oraz nadmierne spożywanie alkoholu
– niska jakość snu, przerywany sen w nocy, krótki czas wypoczynku, brak dotlenienia pomieszczenia
– nieodpowiedni ubiór do stanu pogodowego

 

Teraz, gdy mamy opisaną definicje  czym jest odporność oraz jakie czynniki wpływają na osłabienie odporności zastanówmy się nad tym jak ją wzmocnić?

Po pierwsze wzmocnienia odporności szukaj w warzywach i owocach. Pierwsze co na myśl może nam przyjść to spożywanie cytryny, która najczęściej używana jest w okresach zimowych oraz podczas przeziębienia. Faktem jest to, że nie posiada ona największej ilości witaminy C, która zwiększa naszą odporność. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na czarne porzeczki, paprykę czerwoną, pietruszkę, kiwi, pomarańcze.

Kiedyś natknąłem się na artykuł ze strony: https://salaterka.pl/zrodla-witaminy-c/ i tam możecie zobaczyć porównanie cytryny do innych warzyw i owoców. Naprawdę warto zapoznać się z powyższym linkiem.

Wystarczy, że codziennie będziemy różnorodnie spożywać warzywa i owoce, a naszą odporność maksymalnie się zwiększy. Pamiętajcie, że najlepiej dostarczać witaminy naturalnie a maksymalnie ograniczać spożywanie ich poprzez tabletki, które znajdują się w aptekach chyba, że są stworzone na bazie natury jak np. produkt znajdujący się na naszej stronie: https://www.sportslife.pl/produkty/ –> Proimmuno.

Z czasów naszych babć i dziadków idealnym środkiem do walki z wirusami i bakteriami jest cebula oraz czosnek. Posiadają one witaminy C,A,E oraz witaminy z grupy B. Świetnie sprawdzają się w trakcie przeziębienia oraz grypy. Są naturalnym produktem do walki z chorobami w okresie zimowym.

Kolejna z ważnych witamin odpowiedzialna za naszą odporność to witamina D3, której niedobór może wiązać się z chorobami nowotworowymi oraz różnymi infekcjami. Znacznie wpływa na nasz układ immunologiczny. Witaminę D3 znajdziemy w takich produktach jak tran, który jest nam bardzo dobrze znany z okresu dzieciństwa, w tłustych rybach morskich: łosoś, śledź, tuńczyk, sardynka, makrela. Ponadto w rybach zawarte są kwasy tłuszczowe omega-3, które wzmacniają nasz układ immunologiczny chroniąc nasz organizm przed infekcjami.

W okresie pandemii koronawirusa możemy zaobserwować, że ludzie zaczynają kupować produkty tzw. „kiszonki„. Kiszenie to naturalna metoda konserwowania żywności dzięki, której cukry proste ulegają rozkładowi do kwasu mlekowego co stwarza bardzo dobre warunki dla rozwoju korzystnych bakterii jelitowych. Jest swoistym „przeczyszczaczem”, który zapobiega rozwojowi bakterii gnilnych. Należy spożywać kapustę kiszoną, która można połączyć z jabłkiem i oliwą z oliwek tworząc surówkę do obiadu.

Z produktów mlecznych polecam spożywanie kefirów, maślanki, jogurtów. Świetnie sprawdzają się jako środki do oczyszczenia jelit przez co zwiększa się zdolność do obrony immunologicznej jelit.

Warto spożywać produkty bogate w cynk. Jest on niezbędny w naszym organizmie. Bierze udział w procesach rozrodczych i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jest w takich produktach jak: jaja, ryby, nasiona słonecznika, dyni, otręby, czosnek i cebula.

Kolejnym z niezastąpionych produktów w okresie zimowym jest miód. Warto jest go spożywać zamiast cukru, gdy słodzimy herbatę (można herbatę zastąpić wodą z cytryną dodając łyżkę miodu). Zalecana dawka dziennego spożycia wg. częstych opisów w internecie to ok. 1-2 łyżki. Miód dostarcza witamin, mikroelementów, które wzmacniają nasz układ odpornościowy. Rozgrzewa i wzmacnia serce i regeneruje organizm. Często stosuje łyżkę miodu do shake po treningu łącząc go z mlekiem i bananem.

Czynniki niezwiązane z dietą:

Dobry sen:

Bardzo ważnym elementem jest właśnie jakość naszego snu. Na działanie układu odpornościowego wpływa melatonina (hormon snu). Stymuluje ona komórki odpornościowe do działania. Dlatego ważne jest aby nasz sen był w pełni wartościowy, nie należy bagatelizować tego tematu, gdyż odpowiedni wypoczynek nocą sprawi, że na rano będziemy silni i gotowi do działań. Sen ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie w ciągu dnia a za tym idzie również pewien aspekt siły naszego organizmu na „walkę” z wirusami, bakteriami. Warto jest przed zaśnięciem przewietrzyć pokój na około 10-15 min to sprawi, że jakość snu znacznie się polepszy (ja przez całą noc mam lekko uchylone okno). Najlepsze godziny snu według mojego doświadczenia to granice 22:00-7:00. Moim optymalnym czasem snu jest 8h. Najczęściej jestem zmęczony o godz. 23:00, a wstaje w granicach godziny 7.

* zdaje sobie sprawę, że nie każdy może zasypiać tak jak często opisywane jest w artykułach ale warto  zapamiętać, że lepiej w nocy zrezygnować z tv lub innych dogodności współczesnego świata właśnie na korzyść snu bo każda minuta daje nam większą mobilizacje i siłę do działań na rano zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy jest zimno i ciemno.

Aktywność fizyczna:

Jak można się domyśleć aktywność fizyczna to bardzo ważny aspekt zdrowego człowieka. Z aktywnością fizyczną wiąże się szereg ważnych czynników zdrowego trybu życia. Przede wszystkim poprzez aktywność fizyczną wzmacniamy nasz układ odpornościowy przez co jesteśmy mniej podatni na infekcje. Podstawowa aktywność fizyczna taka jak: spacer, bieganie, yoga znacząco wpływa na poziom naszego samopoczucia. Wytwarzane endrofiny tzw. hromon szczęścia sprawia, że redukujemy stres, który na przestrzeni lat jest strasznie zabójczy. Dlatego ważne jest aby w dzisiejszych czasach, gdy mamy możliwość „jeszcze” wychodzenia z domu do lasów, na działkę korzystajmy z tego. Trening można wykonać również w domu czy nawet jeśli mieszkamy w bloku (ograniczona przestrzeń) otwieramy okno na kilkanaście minut a następnie robimy trening.

Wkrótce pojawi się artykuł odnośnie treningów w domu również w momencie, gdy nie mamy sprzętu ani pieniędzy na sprzęt.

Idąc dalej z treningiem wiąże się odpowiednie nawodnienie co również korzystanie wpływa na nasz stan zdrowia. Woda oczyszcza nasz organizm, dzięki niej możemy pozbywać się bakterii zalegąjących w organizmie. Ma pozytywny wpływa na nasz organizm, stan skóry oraz organów wewnętrznych. Zmniejsza ryzyko stresu. Dzięki wodzie nasze serce w lepszy sposób może pompować krew (efektywnie). Należy w ciągu dnia spożywać około 1,5l do 3l w przypadków aktywnych sportowców.

 

 

 

Odpowiedni stój:

Oczywiście, że strój ma znaczenie odnośnie naszego układu odpornościowego Należy pamiętać żeby nie przesadzać z ubiorem podczas wyjścia z domu. Mam tu na myśli fakt, iż pogoda bardzo szybko się zmienia i czasami brak jakiegokolwiek elementu (znaczącego w ogrzaniu) w ubiorze może spowodować, że przemarzniemy i za kilka dni zachorujemy. Gdy mamy okres zimowy należy korzystać z czapek i szalików. Stopy oraz głowa musi być zabezpieczona przed zewnętrznym zimnem. W domu należy utrzymywać temperaturę w granicach 20 stopni. Gdy się przegrzewamy również negatywnie wpływa na nasz organizm powodując rozwój infekcji.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x