Kalistenika

street-workout-2628919_1920

Zacznijmy od zapoznania się z pojęciem kalistenika, otóż wg Wikipedii jest to (stgr. καλὸς σθένος kallos sthenos – „piękno i siła”) – aktywność fizyczna polegająca na treningu siłowym opartym o ćwiczenia z wykorzystaniem własnej masy ciała, takie jak np. „pompki”, „mostki”, „brzuszki” i „dipy”. Jest często łączona ze stretchingiem. Kalistenika ma pozytywny wpływ na układ krwionośny człowieka oraz kształtuje mięśnie, równowagę, zwinność i koordynację. Wykorzystuje się ją w ramach treningu wojskowego oraz wychowania fizycznego w szkołach na całym świecie. Jak możemy przeczytać kalistenika jest bardzo dobrą formą na spędzanie czasu wolnego. Szczerze mówiąc możemy ją zastosować w każdym miejscu przy minimalnej powierzchni. Osobiście jest to dla mnie najbardziej optymalna forma spędzania wolnego czasu, gdyż jak zauważyłem ilość ćwiczeń jaką możemy wykonać jest nieskończona. Żeby bliżej to określić jeśli wykonujemy trening z uwagą na klatkę piersiową to w kalistenice mamy do dyspozycji takie ćwiczenie jak pompki, które wspaniale każdy zna. Pochodne od pompek to pompki przy ścianie, na kolanach, nogi wyżej ręce niżej, ręce wyżej nogi niżej, pompki archery, pompki szerokie, pompki wąskie, pompki na piłce i wiele wiele innych a jeśli robimy klatkę piersiową na siłowni nasz zestaw ćwiczeń bardzo maleje. Do dyspozycji mamy ławkę, gdzie zmieniamy kąty leżenia, hantelki, gdzie najlepszym ćwiczeniem są rozpiętki oraz maszyny, które w różnoraki sposób oddziałują na tę część ciała. Jak widzimy kalistenika daje nam większy zakres wzmacniania mięśni i to w każdej poszczególnej partii ciała. Sprawia, ze jesteśmy bardziej mobilni niż osoby korzystające z siłowni (oczywiście mówię tu o osobach, które przychodzą na siłownie i jedyne co się liczy to pompa).

Uwagi dotyczące treningu kalisteniki: